fredag den 9. maj 2008

Nakkefoldsskanning...

I går var det endelig og langt om længe blevet tid til nakkefoldsskanning af Klemens lillebror eller lillesøster. Jeg var nervøs og det havde jeg været i flere uger. De sidste par uger har tiden bare skulle gå inden vi kunne se ind til Spiren i min mave og få det mystiske tal - risikovurderingen.

Indtil vi så fødselslægen for efterhånden mange uger siden, så havde jeg ikke tænkt, at nakkefoldsskanningen ville gøre mig nervøs. Klemse blev nakkefoldsskannet og hans nakkefold var ikke unormalt stor. Under samtalen med lægen fandt jeg dog ud af, at en stor nakkefold, også kan være en indikation på hjertefejl og ikke bare Down. Om det så skyldes, at børn med Down ofte er født med hjertefejl, er ikke godt at vide.

Heldigvis gik det godt. Spirens risiko for Down er 1:6689 og nakkefolden var helt fin.

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvordan de tryller de der tal frem. Helt forståelige er de ikke.

Spiren var 7,3 cm lang i hoved til numse mål og terminen på baggrund af denne udregning passede fuldstændig overens med den terminsdato, der blev sat efter sidste menstruations dato. Den lyder 11. nov.

Igår var jeg glad og lettet, og Mikkel og jeg fejrede det med iskaffe og smoothie i solen på Sankt Hans Torv, men idag kan jeg allerede mærke usikkerheden komme snigende, for på torsdag skal vi igen ind på Riget. Dennegang til Spirens første hjerteskanning. Hvis der er store strukturelle hjertefejl, er det meningen de da kan se det. Jeg håber de ser rigtigt når de kigger ind i maven i næste uge og at Spirens hjerte er fuldt funktionsdygtigt også den dag den bliver født og ductus lukker sig!

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Dejligt at høre at det gik godt.
Krydser fingre for den næste skanning :)

Maomis sagde ...

Tillykke med en veloverstået skanning. Et lille skridt på vejen, men hvilket et! Håber alt ser lige så fint ud til de næste.

Heidi sagde ...

Jeg håber også på alt godt for den lille spire og jer. Det er dejligt at høre, at den første scanning gik godt.