torsdag den 27. marts 2008

Minder om Klemens død

I går var det fem måneder siden, at Klemens døde på Riget. Jeg har været lidt bange for den dag, men jeg havde det faktisk rigtig godt i går. Jeg fik tilmed skrevet og afleveret noget arbejdsrelateret, hvilket var lidt af en optur eftersom, det gik op for mig, at når jeg har det godt, er jeg i stand til at koncentrere mig og skrive i et par timer.

Samtidig gik jeg hele dagen med billeder i hovedet af Klemens, der stille sov ind i vores arme. Når jeg tænker tilbage var det overraskende nok kun billederne af Klemens død, der fyldte, ikke de i mine øjne langt mere dramatiske minder af timerne op til, hvor Klemens var ved at få hjertestop og blev genoplivet, blev kørt med politieskort til Riget fra Hvidovre med mig bagerst i ambulancen, og timerne på Hvidovre og Riget, hvor han havde slanger i hele kroppen, elektroder på hovedet og et væld af læger om sig med scanningsapparat mm.

De billeder jeg havde i hovedet var derimod både intense, sørgelige og meget smukke. Nærværet med Klemens i den tid det tog fra vi vidste han skulle dø til han døde var ekstremt, og det stoppede ikke der, det fortsatte da vi efterfølgende vaskede ham, klædte ham på igen og sad med ham. I de timer var jeg hos ham og ingen andre steder. Jeg mærkede ham og hans lille krop, og det lille halve hjerte, der slog tappert lige indtil det stoppede lige så stille og forblev uden den mindste bevægelse.

Den flinke sygeplejerske, der var tilknyttet os den nat, tog billeder af os hele vejen igennem denne oplevelse. Når jeg ser på de mange dejlige billeder af Klemens fra hans fødsel og til hans død, hører disse billeder også med. De er vigtige og smukke. Jeg er taknemlig for, at sygeplejersken tog dem, gik tæt på og var så god en fotograf. Efter Klemens død har det været vigtigt for mig at vise dem. Det har været en måde at fortælle hele Klemens historie på. Første gang jeg gjorde det, kom jeg først i tanke om, at min venindes grænse for at se billeder af døde måske lå et helt andet sted end mine egne, da jeg havde bladret frem til billederne fra hospitalet. Heldigvis sagde hun selv, at hun bestemt ikke fandt det mærkeligt, Klemens var jo min søn, både mens han levede og i døden.

Da jeg kort tid efter begyndte at læse websider og blogs hvor andre forældre beskrev deres oplevelser med deres døde børn, kom det bag på mig, at mange understregede, at her var der ikke billeder af deres barn efter det var dødt. Jeg har fuld respekt for, at man ikke ønsker at vise de billeder til andre, hvis man ikke har lyst. Min overbevisning er, at det er vigtigt, at man efter tabet af sit barn gør de ting, der er rigtige for en selv og på en måde man selv mener yder barnet respekt. Det der undrer mig er, at det for nogle er vigtigt at gøre opmærksom på, at billeder af døde børn ikke er vist. Hvorfor er det vigtigt? Opfattes billeder af afdøde spædbørn særligt skræmmende? Eller er det døden, der ikke må afbildedes gennem billeder? Er det fordi det er tabu? Opfattes sådanne billeder for privat?

Efter at det var gået op for mig, at mange mente, at man ikke viser døde børn på nettet, blev jeg usikker på, hvad jeg kunne forvente af reaktioner fra venner og bekendte når jeg viste mine billeder. De følgende gange jeg viste billederne, gjorde jeg meget ud af, at der i stablen jeg havde med, også var billeder af Klemens mens han er ved at dø og da han var død. Der er heldigvis ikke nogen nære venner, der har afvist at se disse billeder, for et eller andet sted kan jeg godt mærke, at det ville såre mig. Jeg tror jeg ville føle, at det er en del af Klemens historie jeg i så fald ikke ville kunne fortælle. Omvendt ville det også være sårende, hvis jeg mens jeg fortalte oplevede, at de der så billederne ikke kunne rumme det – og jo det har jeg oplevet, og da blev jeg faktisk i mit stille sind vred, fordi jeg oplever det, som om at Klemens eksistensberettigelse så ikke bliver anerkendt.

Jeg har i flere måneder funderet på det her med billeder af døde børn. Jeg har måtte mærke godt efter om jeg for mig synes, der er forskel på at lægge billeder af Klemens lige efter hans fødsel ud eller billeder af ham død.

For et par uger siden var jeg rigtig rigtig langt nede i en uges tid. Jeg var stort set lige så ulykkelig som dagene efter Klemens døde og kunne hverken finde hoved eller hale på mit liv. Samtidig med at sorgen bare var rigtig sort og tyngende, så var jeg ved at gå op i en spids over, at jeg havde en ikke-identitet. Jeg var arbejdsløs forsker der tilmed var så langt nede, at jeg ikke var gået i gang med at skrive på de artikler jeg jo i grunden drømmer om at komme i gang med at skrive en dag, og jeg var mor på barsel til et dødt barn, der ikke er mere.

På Facebook har mange af mine facebook ”venner” velvalgte billeder af dem og deres børn. Nogle har lagt bryllupsbilleder eller andet ud. Med andre ord Facebook er en rigtig identitetsmaskine, som mange af os bruger til at skabe hvem vi er både i forhold til os selv og andre. Derfor besluttede jeg at lægge billeder ud af det jeg er – dvs. billederne fra mit forsvar og den meget fjollede doktorceremoni, som jeg var igennem for et år siden i Linköping, billeder fra Bangladesh hvor jeg besøger kvindegrupper, billederne fra Mikkels og mit bryllup fra sidste sommer, hvor min mave er kæmpe stor og Klemens en dejlig møffedisse, og sidst men ikke mindst og aller aller vigtigst, udvalgte billeder af Klemens fra fødsel til hans død og efter. Det var vigtigt for mig at få billederne op af ham – og det var også vigtigt, at hele hans historie blev fortalt. Det føltes rigtigt, og jeg har indtil videre kun fået positive kommentarer.

Jeg tror aldrig jeg vil kunne forklare hvordan jeg havde det mens jeg sad der med min lille Klemens velvidende, at han snart var død. Jeg ved jeg blev ved med at fortælle ham hvor meget jeg elskede ham og havde ønsket han kunne have været blevet hos os. Jeg ved også, at han stort set hele tiden, de sidste timer af sit liv mærkede både Mikkels og mine hænder på sin krop. Faktisk tror jeg billederne fortæller bedre end jeg nogensinde vil være i stand til, hvordan jeg mindes den allersidste tid med Klemens, så her er et par af de billeder der var nærværende i mit hoved i går, og fik mig til at savne min dejlige dreng på en sørgelig men meget fin måde.







10 kommentarer:

Heidi sagde ...

Der er en helt ren og ekstrem skønhed i alt det I gjorde for jeres lille dreng. Det er billederne vel med til at vise og fastholde?

Jeg er selv rigtig glad for ALLE de billeder vi har af Laurits, levende som død. For det er jo sandheden - levende og død, tænker jeg. Jeg er meget taknemmelig over, at sygeplejersken på eget initiativ "bare lige" kom ind på stuen og tog billeder af os tre sammen, lige efter Laurits var død i vores arme. De billeder er med til at afmystificere noget af døden, synes jeg. Det var nemlig rigtig frygteligt at opleve Laurits dø, men det var også fredfyldt...

Hvor ser Klemens dog fantastisk dejlig ud på de billeder!!! Tak for at du viser dem.

Venlige hilsner fra Heidi

Rikke - astridogco.dk sagde ...

Kære Stine!

Sikke nogle dejlige billeder af jer og Klemens! De udstråler virkelig kærlighed!

Mht det med at ville vise billeder af døde børn eller ej, så er jeg også en af dem, der ikke viser billeder af mine to drenge efter de døde, på hjemmesiden.
Det er ikke ensbetydende med, at jeg slet ikke viser dem frem - det gør jeg hjertens gerne - men jeg ved også, at det kan være skræmmende for nogle at se et dødt menneske i det hele taget - i særdeleshed et dødt barn.
Vi har også nogle ekstremt dejlige billeder af Jacob sammen med os efter han døde, men jeg vil gerne sidde i min sofa sammen med "modtageren", når jeg viser dem.
Det handler om, at det var så intimt og følelserne så ekstreme, at jeg næsten ikke kan holde tanken ud om at "hvem som helst" kan få et indblik i dén del af mit liv. Jeg føler mig så sårbar og er så fuld af kærlighed til mine drenge, at jeg ikke ville kunne tåle at der pludseligt sad et menneske og faktisk syntes, at de var ulækre at se på døde, eller sådan noget.
Derfor viser jeg kun mine drenge frem til dem, som rent faktisk er i mit hus - for jeg har kun mennesker i mit hus, som kan håndtere mine drenges død.

Jeg håber det opklarede lidt af det, du har gået og tumlet med?!

Rikke

P.S. Nu glippede det den søndag du skulle have været her, men vi har aftalt, at vi skal ses igen (der er ikke sat dato på endnu) - der er du selvfølgelig igen velkommen og der har jeg med garanti billeder med - jeg er meget stolt af mine drenge - også selvom de er døde :o)

Susanne sagde ...

Jeg kan kun være enig. Det er nogle rigtige gode billeder I har af jeres lille dreng.
Jeg har selv en masse billeder af min datter. Også en del taget efter hendes død og i forbindelse med begravelsen. Jeg har vist dem til alle, der gad se.
Min historie er 10 år gammel, så jeg har ikke en masse digitale billeder, som kan lægges på nettet.

Når jeg læser med her, er det fordi jeg er en af de piger, som du skulle have mødt hos Rikke. Måske en anden gang.....

Anonym sagde ...

Jeg er en af dem, der på Cirkelines hjemmeside understreger, at der IKKE er billeder af hende efter hendes død.

Jeg SKAMMER MIG IKKE over, hvordan mit døde barn så ud. Overhovedet.

Vi tog et meget klart valg. Vi havde valgt at offentliggøre Cirkelines korte liv på nettet... allerede inden vi overhovedet vidste, at det skulle gå som det gjorde og der er i princippet meget få ting vi har for os selv.

Billeder af vores datter efter hendes død er vores private billeder. Der er flere aspekter i det, dels er der hensynet til de mennesker, der ufrivilligt måske kommer ind på siden og IKKE er forberedt på billeder af et dødt barn, dels vil jeg bare gerne - når nu min datter rent faktisk har været i live og vi har billeder af det - allerhelst vise det frem.

Der er intet tabubelagt over vores beslutnig, der er et hensyn til de mennesker, der ikke har mistet et barn og det faktum, at man rent faktisk ikke kan forvente, at de kan rumme den slags billeder, fordi de selvfølgelig bliver konfronteret med en virkelig, der (heldigvis!) ikke er deres og så er der hensynet til mig selv: Jeg vil helst mindes Cirkeline som hende med det intense og direkte blik og jeg synes heller ikke, at billederne af min datter død er særlig flatterende og når jeg nu har billeder, der viser hende i live, så er det sådan det er (gentagelse - jeg ved det godt).

Jeg er fuld af forståelse for, at der er mennesker, der gerne vil vise billederne af deres døde barn, bl.a. fordi der er mange, der ikke har andre billeder - men jeg vil også gerne forberedes på det. Jeg mener ikke, at det er selvfølge, at fordi man selv har mistet et barn, så kan man også rumme billeder af de døde.

Så det er mine bevæggrunde...

5 måneder er gået og jeg tænkte sådan, da jeg læste indledningen til dit indlæg... sådan havde jeg det også. Jeg frygtede de der mærkedage og pludselig opdagede jeg, at det var dagene op til dagen, der var de værste.

Mange fredagstanker fra Frederikke

Anonym sagde ...

Jeg ved godt, at der er billede af hende fra hospitalet, der heller ikke er super glansbilledagtige og lige så godt kunne vise hende død - men jeg ved, at hun er i live og jeg tror, at det er sådan, at jeg har det bedst.

:)

Anonym sagde ...

Jeg har heller ikke billeder af Kristian efter hans død på hjemmesiden. Men jeg havde det i starten. Fr da havde jeg det lige som dig, at jeg vil vise hele Kristians liv og død. Men et par oplevelser hvor jeg så nogen blive meget kede af det over at se Kristian død gjorde, at jeg fjernede dem på hjemmesiden.

Jeg lavede en mindebog om Kristian, hvor alle billederne er sat i og kort, papir regninger alt der har med Kristian at gøre. I denne bog er der også billeder efter han er død. Men jeg siger det til folk der kigger i bogen, at nu kommer der billeder af ham hvor han er død og så må de selv tage stilling til om de vil se eller ej.

Stine Willum Adrian sagde ...

Kære alle,

Tak for de mange reflekterede tanker om det at vise billeder af sit døde barn! Det er rart at kende nogen af bevæggrundene for at skrive, at man ikke viser billeder på nettet.

Meget af det I skrev gav god mening -og i bund og grund handler det vel om hvor vi sætter grænser for hvad der er privat og offentligt, og hvilke grænser vi mener er væsentlige at fastholde, og hvilke vi godt kunne tænke os at flytte. Jeg har tænkt at blive ved med at vise forskellige billeder af Klemens her i mit lille Klemseunivers i blogland, både billeder hvor han er levende og død, og håber ikke at jeg derved kommer til at genere nogen.

Rikke: Jeg vil meget gerne mødes med jer næste gang i ses! Den 8. marts var jeg bare nede i et meget dybt hul. Det hul er jeg kommet op af. Mere om det senere :-)

Line sagde ...

Kære Stine

Jeg syns Klemmens er fantastisk dejlig, levende som død! Og billederne skræmmer mig ikke... Jeg syns hverken Klemmens er ulækker, uhyggelig eller underlig som død. Nærmere smuk, rolig, klog og fredsfyldt. MEN... JEg blir vanvittigt berørt af at se ham dø og død. Og jeg tror det er det der kan skræmme folk. At de blir kede. Ikke det døde barn, men det det døde barn gør ved dem...

Vi skal vist snart have en tår kaffe igen... kram Line

Stine Willum Adrian sagde ...

Jo Line,
Det ville være rigtig dejligt at drikke en kop kaffe - og hvor var det forøvrigt dejligt at se dig og co komme "løbende" forleden ;-)

Anonym sagde ...

Fuldstændig rigtigt Line - det påvirker mig i ekstrem grad at se ham dø. For det føler jeg, at jeg gør på billederne.
Men kære Stine, Det er smukke billeder, som viser det sidste kapitel i Klemens' liv. Dét, der gør mig ked er, at han ikke fik lov at opleve mere, og det bliver klasket lige op i ansigtet, når jeg ser billederne. (Jeg er HELT med på, at jeg ikke er den eneste, der bliver/er ked). Men sådan var det jo, og hvis man ikke kan tåle at se det, så må man jo holde sig væk.
Tillykke med det spirende liv! Og så glæder jeg mig til at se billeder fra haven...
Hilsen fra
Sine