fredag den 24. oktober 2008

For et år siden....

Nu starter optakten til Klemens dødsdag. Den begyndte allerede i eftermiddags. I dag er det et år siden, at min lille trold kiggede på mig og ikke rigtig ville spise. Han virkede ikke slap, men mest uinteresseret i at spise, og når han blev sulten blev han frustreret. Han var allerede da dehydreret og havde tabt sig. Det blev tydeligt da vi lagde ham på køkkenvægten. Vi mødte desværre ingen forståelse, da vi kontaktede Frederiksberg hospitals føde-barselsgang.

Jeg prøvede at få mad i Klemse hele eftermiddagen, aftenen og natten. Jeg vækkede ham ved at skifte ham, nulre fødder og hænder. Jeg lagde ham til og han spiste lidt, men ikke meget. Jeg var nervøs og usikker, og jeg følte mig som en dårlig mor, der ikke kunne tage vare på mit barn. Det var en hård aften og nat, og den efterfølgende dag var den værste i mit liv - uden sammenligning! Det var dagen hvor Klemens endelig blev indlagt efter igen at være blevet afvist af egen læge og have ventet mange timer på sundhedsplejerske besøg. Det var en dag med den værste taxatur i mit liv - 40 minutter med sygt barn til Hvidovre Hospital. Det var dagen hvor Klemens blev diagnosticeret og hvor håbet for, at han skulle overleve svandt, som dramatikken udviklede sig. Der var blåblink, politi eskort og baby ambulance- og så endte Klemens lille krop med at ligge med slanger og elektroder over det hele mens hans bevidsthed var væk pga lavt iltoptag og masser af morfin.

Jeg har tænkt meget på min trold i dag, og hvordan det var sidste år. Samtidig har jeg haft en god dag, hvilket har overrasket mig. Jeg har været fuld af en energi jeg ikke har oplevet længe. Mikkel har drillet mig med, at det nok er fordi jeg har sovet så meget på sofaen her på det sidste. Jeg tror det er virkningen af igårs første akupunktur behandling, der helst skulle gøre min krop klar til snart at gå i fødsel. I dag har jeg haft rigtig rigtig mange plukkeveer. Konrad og jeg har en aftale om, at han ikke skal komme før efter på søndag, fordi søndag er Klemens dødsdag. Nu må vi se om han overholder den aftale... bare han kommer ud i levende live og god behold, så klarer vi nok også det. Idag er det bare rart, at jeg bevæger mig mod de næste par dage fuld af energi. Jeg tror bestemt det er nu jeg har brug for disse ekstra energireserver!

5 kommentarer:

Maomis sagde ...

Uh ... Jeg får altså helt kuldegysninger af at læse det her. Jeg kan sagtens sætte mig ind at du helst vil have Klemens dødsdag og Konrads fødselsdag ikke falder sammen. Men et eller andet sted giver det altså også rigtig god mening at de to drenges liv krydser hinandens på den måde. På denne tid, mens Klemens var ved at give slip på livet, er Konrad på vej. Jeg synes det er smukt. Det er næsten som om Klemens på en måde giver lidt af livet, hans lille liv, videre til sin bror.

Line sagde ...

Kære Stine,

Det var så barske dage, og jeg kan ikke forestille mig andet end i hver time tænker; hvad skete der nu for et år siden. Og jeg tænker meget på jer og på Klemmens...
Og Konrad, nøj ham glæder jeg mig til at møde!

Jeg tænker at I er nået ufatteligt langt på dette år. At I kan tage imod Konrad på allersmukkeste vis syns jeg er misundelsesværdigt, tillykke til Konrad med at han har jer. Og en Klemmens til at passe lidt på ham!

Kram fra Line

Anonym sagde ...

Jeg kan så levende sætte mig ind i hvordan i måtte have det igår, idag og imorgen. Sygdomstiden i vores børns alt for korte liv er barsk. Det river i hjertet og man forestiller sig de små mennesker og hvad de måtte igennem indende gav slip. Åh Stine, de var sgu nogle tapre små nogen. Vi sender jer en masse tanker denne weekend og håber at dagene vil være jer nådige.

Masser af kærlige og varme kram fra Rasmus og Jeanette

Heidi sagde ...

Det gik altså lige ind... Åh, hvor er det dog ufatteligt, at livet kan være så forkert. I burde have jeres store dreng hos jer nu.
Samtidig er det også bare så stærkt og vildt at tænke¨på, at Konrad er på vej meget snart...
Tud og tårer fra Laurits' mor

Majsen sagde ...

Pyh det er altså barske sager at læse. Jeg har det generelt meget svært med beretninger om de sidste dage og minutter. For jeg ved jo hvor ondt de gør. Og vi ved alle, hvor knivskarpe de står i erindringen trods alt.

Jeg er også spændt på Konrad, men holder også fat i Klemens den lille trold, herude på den anden side. De små der ikke fik lov, har en helt særlig plads. Og sådan vil det altid være.